Blend sukker og mandler (smuttes først) i en krydderikværn (eller grundigt i en kødhakker, minihakker el. lign.). Du skal ende op med et meget fint pulver.
Dette røres samme med de resterende ingredienser, der danner kransekagemassen.
Denne lægges i en pose i køleskabet i MINIMUM en time - og gerne natten over.
Herefter rulles dejen ud i pølser á 200 g på 60 cm og inddeles i følgende længder:
8
10,5
13
15.5
18 osv.
Stykkerne trykkes flade med en paletkniv (eller en lineal ;) ), så de får den karakteristiske kranskagefacon.
Stykkerne formes i cirkler, hvor enderne sættes nøjagtigt sammen. Her er det MEGET vigtigt at sørge for, at ringene er lige høje og stabilt udformede - ellers får du et skævt tårn, der risikerer at kollapse.
Ringene og/eller stykkerne bages i ca. 12 minutter ved 180 grader almindelig ovn. De må ikke overbages, ej heller være underbagte!
Ringene afkøles helt og sprøjtes med en blanding af flormelis og æggevhide i en passende konsistens (øv dig på et stykke bagepapir først).